Flexwerken door corona straks de nieuwe standaard
De laatste weken hebben wij ons oor goed te luister gelegd over de komende jaren. Hoe gaat de kantorenmarkt eruit zien na de coronacrisis? Uiteraard heeft niemand een glazen bol die uitkomst biedt. Iets op deze schaal heeft zich niet eerder voorgedaan. Toch zijn er al de eerste signalen uit de markt, waarvan je voorzichtig al wat voorspellingen mag doen over het nieuwe speelveld dat ontstaat voor kantoorverhuur. Een ding is zeker, hetzelfde als voor corona wordt het niet meer.
FlexOffiZ heeft het drukker dan ooit
Aan het begin van de corona crisis hebben wij ons afgevraagd of de opzegtermijn voor huurders (van één maand) ons niet lelijk zou gaan opbreken. Het tegendeel bleek echter waar. Op dit moment is het topdrukte en verwelkomen wij juist veel nieuwe huurders. Ook zijn er dagelijks aanvragen voor bezichtigingen van de ruimtes die wij nog beschikbaar hebben. Een drukte van belang en we zoeken nieuwe ruimtes om aan de vraag te voldoen.
Verschuiving in gebruik zorg voor een nieuw speelveld
Zit niet iedereen thuis en loopt het aantal verhuurde vierkante meters niet snel terug? Je zou het denken en er is zeker wel een afname te zien in het benodigde aantal vierkante meters kantoorruimte. Volgens berichten van vastgoed-adviesbedrijf Colliers International zal er een daling uitkomen op 2% van het totale kantooroppervlak in Nederland. Het is echter nu nog niet merkbaar omdat de afstandsmaatregelen er juist voor zorgen dat er tijdelijk meer ruimte nodig is. De verwachtingen zijn nog wel heel erg uiteenlopend. Vooral de sectoren die voornamelijk in de cloud werken lijken hun kantoorruimtegebruik op lange termijn te heroverwegen.
Van groot en vast naar klein en flex
De centralisering van personeel in grote kantoorruimtes zal zich waarschijnlijk weer meer gaan spreiden. Kleinere kantoren, al dan niet tijdelijk gehuurd, dichter bij de medewerker. Daarnaast zullen de meeste medewerkers ook niet meer vijf dagen per de week op kantoor zitten. Hierdoor kan een organisatie ook met minder kantoorruimte toe.
Thuiswerken betekent vooral geen woon-werk verkeer
Iets dat zeker een rol gaat spelen is dat veel mensen die nu thuiswerken hebben ervaren wat het wegvallen van het woon-werkverkeer aan tijd oplevert. Waarom uren in de file zitten als je ook thuis hetzelfde werk kunt doen? Met ook nog eens krapte op de arbeidsmarkt in verschillende zakelijke sectoren zou dit maar zo een belangrijke arbeidsvoorwaarde kunnen worden. Een kantoorruimte in een FlexOffiZ setting past goed in de mix tussen thuiswerken en werken op kantoor.
Corona ’proof’ is een absolute must
Uiteraard wordt iedereen geacht de bekende coronamaatregelen ook op kantoor te respecteren:
- regelmatig de handen wassen;
- hoesten en niezen in de binnenkant van de elleboog;
- gebruik van papieren zakdoeken;
- niet schudden van handen;
- gebruik van desinfectiegel.
Het kantoor moet echter wel corona ‘proof’ zijn. Dit betekent: goed ventileren, afstand houden tussen collega’s en de juiste hygiëne maatregelen voor het kantoor hanteren. Denk hierbij onder andere aan:
- het regelmatig schoonmaken van klinken, lichtknoppen en werkplekken;
- het zoveel mogelijk gebruik maken van eigen kantoorbenodigdheden;
- het kort houden van gesprekken;
- het inzetten van scheidingswanden en plexiglas schermen.
Reden genoeg om voor een kantoorruimte van FlexOffiZ te kiezen. In overleg zorgen wij ervoor dat u er geen omkijken naar heeft.
Voor pandeigenaar met leegstand is nu het instapmoment
Een pandeigenaar die ruimte beschikbaar heeft kan het beste nu instappen. Wie nu ‘coronaproof’ kantoorruimte kan aanbieden met korte, flexibele contracten kan goed inspelen op de situatie die aan het ontstaan is. Bedrijven die hun kantoorruimte gebruik heroverwegen zullen namelijk opteren voor kortere huurcontracten omdat ze nog niet kunnen overzien waar het uiteindelijk naartoe gaat. FlexOffiZ ondersteund u hierbij uiteraard.
Ook kleine steden zijn ons speelveld
Niet alleen in de vijf grote steden maar juist in de niet zo traditionele ‘kantoorsteden’ ziet FlexOffiZ goede mogelijkheden. Heeft u kantoorruimte beschikbaar? Neem eens contact met ons op dan bespreken wij de mogelijkheden graag met u.
Lizetta van Coevorden
Bel: 020 572 0153